Audioknihy.net - Martin REINER – „Je radost být audio“ - Článek
 
 Známe vítěze o NEJ OBAL audioknih


40 audioknih, 4 vydavatelství a kdo získal ocenění NEJ obal? My už to víme!

Chci vědět víc

Přihlásit se
Hledat

supraphon  


Martin REINER – „Je radost být audio“

datum So 3 duben 2010, 12:34:45 autor payka kategorie_obrazek Kategorie Rozhovor

Audioknihy.net ve spolupráci s vydavatelstvím Tympanum a Martinem Reinerem pro Vás připravili pět povídek, které si můžete na našich stránkách poslechout. Navíc je na měsíc duben vyhlášena soutěž o audioknihu Plachý milionář přichází. Přečtěte si znovu rozhovor z měsíce listopadu a poslechněte si povídky, prostudujte si pravidla soutěže, odpovězte na otázky a vyhrajte audioknihu.

 

Martin REINER – „Je radost být audio“
 
Čtvrtého listopadu využily Audioknihy.net toho, že se na půdě Filosofické fakulty v Brně pořádalo autorské čtení Martina Reinera. Pan Reiner předčítal ze svých dvou knih – z Lucka, Maceška a já a z Plachý milionář přichází. Říci, že pro nás byla zajímavější druhá zmíněná, by nebylo správné. Velmi zajímavé bylo celé předčítání i celá beseda. Nicméně, zastupujeme-li audioknihy, musíme se zaměřit právě na ně. Proto jsme se v následujícím rozhovoru zajímaly zejména o sbírku fejetonů Plachý milionář přichází, která byla v září 2008 vydaná ve zkrácené podobě jako audiokniha, a to vydavatelstvím Tympanum.
 
 
Martin Reiner Začněme otázkou fejetonů, které stály na počátku celého Plachého milionáře. Co Vás přivedlo k nápadu vydávat příběhy, které vzájemně provazuje jedna osoba?
Ani tak ne co, jako spíš kdo. Přiměl mě k tomu Karel Škrabal, můj kamarád, který dělá šéfa tady v brněnské regionální příloze Mladé fronty. Nabídl mi prostor v novinách, kde bych měl psát jinak – jiným jazykem, jiným způsobem – než se v novinách běžně píše. Řadu měsíců jsem tedy psal fejetony. Každý byl na nějaké trochu jiné téma, což nebylo tak úplně jednoduché. Práci jsem potom přerušil a na čtvrt roku jsem odjel do Ameriky. Po mém návratu za mnou přišel Karel a zeptal se mě, jestli nechci navázat tam, kde jsem skončil, jestli nechci pokračovat ve svých fejetonech. Chtěl jsem, ale potřeboval jsem tu práci nějak usnadnit – jak sobě, tak i čtenářům. Přemýšlel jsem tedy nad nějakou figurou, která se bude ve fejetonech objevovat opakovaně. A tak jsem přišel na Plachého milionáře, který potom vycházel ještě dalších čtyřicet týdnů.
 
A co vedlo k tomu, že jste tyto fejetony vzal, seskupil a vydal hromadně v knižní podobě?
K tomu mě přiměla jediná věc, Milionář vycházel po celou dobu na serveru iDnes.cz. Zatímco v regionální příloze měly fejetony čtenost pár tisíc, tak na iDnes.cz se čtenost u několika povedenějších pohybovala kolem 20-30 tisíci. Na konci roku, ve kterém jsem Milionáře dopsal, se v rubrice Názory mezi deseti nejčtenějšími texty za celý rok, kterých bylo asi 1500, objevilo šest milionářských – jeden to vyhrál, další byl třetí atp. Ohlas byl naprosto evidentní, tak jsem si říkal, že by bylo škoda to nevydat.
 
Na internetu je navíc čtenářská odezva jistě vyšší, než když vychází fejetony pouze v novinách.
         Ano, to je. Ono je to hlavně mnohem pohodlnější. Navíc je iDnes.cz sledovaný server, tam má člověk šanci získat tisíce čtenářů. Zatímco kdyby to bylo pouze na mých stránkách, tak by jich byly desítky nebo stovky.
 
Můžeme se zeptat, kdo přišel s nápadem vydat Plachého milionáře v auditivní podobě?
         To bylo stejné jako v tom prvním případě. Tentokrát to byl ovšem jiný Karel, ne Škrabal, ale Karel Černošek. To on chtěl udělat audioknihu. A já jsem s tím s radostí souhlasil. Karel si mě pozval hned zkraje, kdy bylo Tympanum založeno. Tenhle nápad s audioknihami se mi opravdu líbil. Považoval jsem to za odvážný, až mírně pošetilý podnik, protože vím, jaké jsou obtíže například s distribucí takového média. Ale oni se do toho pustili s vervou i inteligencí zároveň. Tympanum přede mnou nahrávalo knihu Michala Viewegha a Karel se mnou konzultoval nějaké marketingové věci. Tím jsme se my dva seznámili. Poté mi Karel nabídl právě nahrání Plachého milionáře, kterého znal z iDnes.cz. A mne ta nabídka velmi potěšila, zkrátka - je radost, být audio. 
 
Z obecného pohledu se Vám tedy nápad audioknih líbí?
         Určitě. Na jedné straně se mi líbí zajímavý podnikatelský nápad. Audiokniha je skvělou možností pro někoho, kdo chce dělat, co ho baví. U nás to nemá dlouhou tradici a nikdo se tím u nás příliš nezabýval, i když třeba bývalý Supraphon má nyní silnou edici audioknih. Ovšem Karel Černošek s tím začal právě včas. Pro takové Američany, kteří tráví hodiny na cestách, je audiokniha požehnáním.
 
Nezastáváte tedy názor, že by audioknihy chtěly vytlačit klasické knihy?
         Rozhodně ne, klasická kniha bude mít úplně jiné problémy – ty nastanou s elektronickými podobami knih. Google už má obrovskou databázi knížek v elektronické podobě. A vzhledem k tomu, že se vyrábí stále kvalitnější elektronické čtečky, je spíše právě tohle hrozbou pro klasické knihy. Pokud se ovšem vytvoří gigantická virtuální knihovna ze starých titulů, na které se nevztahují autorská práva, pak je to v pořádku a je to skvělý nápad. Ale myslím, že přijde taková doba, kdy se knihy budou vydávat rovnou v elektronické podobě. Pak nemají nakladatelé velikou šanci přežít, protože konkurenci odpadnou obrovské náklady a honorář, který dáváme autorům my, oni budou dávat taky. Navíc, když jste Google, na který se připojí denně několik set milionů lidí, tak to je skutečná radost distribuovat cokoli. Audioknihy oproti tomu jako přímou konkurenci nevnímám.
 
A Vy sám posloucháte audioknihy?
         Minimálně. Já poslouchám hodně hudbu, kterou se zabývám už od dětství. Takže v autě, kde bych mohl poslouchat audioknihy, si pouštím hlavně hudbu. Zvlášť teď, kdy mám doma malé dítě a nemůžu dělat ten kravál, jaký jsem dělával, když jsem byl sám. Auto je pro mě tedy přesně ten moment, kdy si pustím nějakou muziku. Ale pochopitelně, díky tomu, že jsem poznal Karla, který mi několik audioknih věnoval, jsem si také nějaké poslechl.
 
Vraťme se k audioknize Plachý milionář přichází. Jak jste spokojený s namluvením Vašich fejetonů Igorem Barešem?
         Spokojený rozhodně jsem. Igora jsem vlastně navrhl já sám. Známe se už delší dobu, a když jsem dělal festival poezie v Olomouci, tak jsem tam slyšel Igora recitovat. Dělal to opravdu skvělým způsobem. Vím, že vážně umí. Akorát si myslím, že ho režisér Michal Bureš při natáčení držel trošičku moc zkrátka. Asi jsem pochopil, o co Michalovi šlo. Ono když je na jedné desce patnáct textů, tak se nemůžete v každé druhé větě zajíkat vzrušením, pak to úplně zničíte, posluchači budou unavení a přestanou to vnímat. Je proto důležité, aby tam byla nasazena příjemná, měkká dikce, jaká se dobře následuje. Přesto si myslím, že tam byla místa, která by Igor podal malinko rozpustileji, kde by malinko posílil vtipy, nebo si trochu více zahrál s hlasem. Ale to je jen technický detail, celkově jsem samozřejmě spokojen.
 
A měl jste možnost se přímo u natáčení vyjádřit, že byste to udělal jinak?
         Neměl a ani jsem se o to nesnažil, protože to je otázkou jiné profese. Rozhlasový režisér ví, jak by to mělo správně znít. Já sice čtu veřejně nějakých pětadvacet let, když nepočítám soutěže na základce, takže když slyším nějaké rozhlasové čtení, pak jsem samozřejmě schopen posoudit,  co tam bylo spíš dobře a co spíš špatně, ale abych toho člověka vedl patnácti povídkami řádek po řádku, tak toho samozřejmě schopen nejsem,  k tomu nejsem kompetentní.
 
 
 
Bety, Lukáš, Pavla
 
 
 
 
 
 
Martin REINER (dříve také Martin PLUHÁČEK)
Básník, prozaik, nakladatel
 
Narodil se 1. 8. 1964 v Brně. Ve čtrnácti letech nastoupil na vojenské gymnázium, na které navázal vojenskou vysokou školou. S armádní morálkou však příliš nesympatizoval. Jedinou cestou, jak armádu opustit, byl kriminál. Strávil tam osm měsíců. Později se stal majitelem nakladatelství Petrov, kde vydával především neznámé autory (mezi nimi i Michala Viewegha). V roce 2006 zakládá Martin Reiner nakladatelství Druhé město. V současné době pracuje na dokončení románu o životě básníka Ivana Blatného.
 
 
Dílo:
  • Relata Refero (1991)
  • Poslední rok (1995)
  • Decimy (1996)
  • Lázně (1998)
  • Decimy / Poslední rok – 2. verze (1998)
  • Tání chůze (1998)
  • Staré a jiné časy (2002)
  • No through road (2007)
  • Pohled z kavárny v Bath (2007)
  • In the land of cannibals (2008)
  • Plachý milionář přichází (2008), audioverze 2008
  • Lucka, Maceška a já (2009)

Internetové stránky: http://www.martinreiner.cz

 

 

 

Plachý milionář přichází (2008)
Plachý milionář přichází je sbírkou fejetonů Martina Reinera, které původně vycházely v pravidelném „okýnku“ Mladé Fronty Dnes. Fejetony krátké, trefné, vtipné, ironické, k zamyšlení. Každý si zaručeně najde svůj šálek kávy. Lehkost, s jakou jsou jednotlivé fejetony psány, nachází odezvu ve stylu jejich čtení – plynou nenásilně do hlavy a kupodivu tu povětšinou zanechají svou stopu. Část milionářská vyloudí na rtech nejeden úsměv, Týdenní přehled zemětřesení burcuje vzpomínky a líčením osobních zážitků asociuje čtenářovy soukromé záležitosti.
Mohu doporučit k ranní kávě, ale pozor – silně návykové!

Kačka

 

Text vydavatelství Tympanum k audioknize Plachý milionář přichází:

Postavu plachého milionáře, který si chce povídat, vymyslel Martin Reiner v červenci 2007. Od té doby vycházel pravidelně v Okýnku milionáře na serveru idnes.cz, kde se brzy zabydlel v nejvyšších patrech čtenosti a opakovaně budil vášně i otevřené sympatie. Moderní textová forma na pomezí povídky, blogu a fejetonu rozehrává na malé ploše koncerty plné humoru a ironie. Reinerův „šarmantní a gurmánský boháč“ totiž vidí svět jinak, než jsme zvyklí.

 

Martin Reiner, společně s vydavatelstvím Tympanum, pro Vás uvolnili pět povídek z audioknihy Plachý milionář přichází. Poslechněte si...

1. Milionářské trable se ženami:

Replace

2. Návštěva strýčka Karla:

Replace

3. Milionář a jeho erotická kalvárie:

Replace

4. Milionář a hlídání malých dětí:

Replace

5. Muž s pleťovou maskou:

Replace


 

POZOR - v měsící dubnu probíhá soutěž o audioknihu Plachý milionář přichází.

Více informací získáte ZDE